حقیقت اتهامات و ماجرای متهمان دو شهر شوش و حمیدیه

احمد دبات فرزند علیوی دبات جوان 21 ساله از اهالی شوش است. وی دارای همسر و یک فرزند دختر دوماه است. احمد از دوران دبیرستان به فعالیت فرهنگی و شعر و ادب عربی علاقه شدید داشت. وی همانند هزاران جوان عرب عربستان ایران در واکنش به سیاستهای تبعیض گرانه نظام و سیستم در حق عربها در ایران به افکار ناسیونالیستی عربی و عقاید مذهب سنی گرایش پیدا کرد. در سایه خفقان شدید حاکم بر عربستان ایران و فشارها و تبعیض های نژادی اعمال شده در شهرهای عربی این استان، وی همانند دیگر جوانان عرب هر فرصتی را غنیمت می شمرد تا گرایش ها و عقایدش علنی سازد و به دیگران عرضه کند تا در راه روشنی جامعه اش قدمی براداشته باشد اقدام صدها جوان عرب از اهل شوش و اهواز در یزله و پایکوبی در روز عزاداری اربعین حسینی اقدامی است، که از نظر احمد دبات و همراهانش، در راستای مبارزه با عقاید انحرافی ساخته و پرداخته نظام در ایران است احمد دبات چفیه قرمز عربستانی(اهوازی) بسر می کرد تا هویت عربیش را  در معرض دید کسانی گذارد که یارای دیدن ابراز هویت عربی در عربستان ایران نیستند. احمد دبات شعر و شاعری در مراسم یزله را وسیله قرار داده بود برای تقویت احساس ملی در میان جوانان عرب عربستان ایران وی اولین بار در سال 2009 در سن 18 سالگی توسط اطلاعات شهر شوش بازداشت شد ودر مدت بازداشت چند ماهه اش به شدت شکنجه شد………وی در چندین ناحیه از بدنش دچاار سوختگی شده بود و از سوختگی شدید در آلت تناسلی اش رنج می برد و شماری از دندانهایش شکسته شد و ناخنهای انگشتان دست و پایش از بیخ کنده شد. علاوه براین وی در ناحیه کمر ضرب دید به گو نه ای که پس از خروج از زندان توانایی جسمی سابق را نداشت.

احمد دبات بهمراه سجاد کعبی(بیت عبدالله) و محمد کعبی در روز 13 ژانویه 2012 توسط نیروهای اطلاعات شهر شوش بازداشت شد. بازداشت وی و دهها جوان دیگر در شهر شوش درپی یزله و پایکوبی و سرایاندن شعارهای ملی عربی و مذهبی سنی در روز عزاداری شیعیان در اربعین حسینی، صورت گرفت. خانواده بازداشت شدگان بارها و بارها به مسئولان قضائی شهرستان شوش مراجعت کردند اما پاسخی دریافت نکردند. آنها از آنموقع تاکنون خبری از فرزندان خود ندارند تا اینکه با مشاهده فیلم اعترافات فرزندانشان مواجه شدند.

سجاد بیت عبدالله 18 ساله اهل شوش و متاهل است.

در فیلم ساختگی وزارت اطلاعات احمد دبات 21 ساله و سجاد بیت عبدالله 18 ساله و ماهر كعبي به عضویت در گروه عملیات مسلحانه ای بر ضد نظام به رهبری حسن ناصری 23 ساله اهل شوش، اعتراف می کنند.

در سوی دیگر شهر شوش، در شهر حمیدیه 4 تن از بازداشت شدگان ماه ژانویه اعتراف به انجام دادن عملیات تروریستی می کنند. این جوانان عبارتند از حسن عبیات، خالد عبیداوی، عیدان شاخی و جاسم سواعدی هستند.

پیشینه اجتماعی بازداشت شدگان

حسن عبیات 37 ساله فرزند جلاو و ساکن شهر حمیدیه است. وی متاهل و دارای یک فرزند است. حسن عبیات فارق التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه پیام نور شهر خفاجیه(سوسنگرد) است. وی بهمراه برادر و پدرش در مغازه کوچکی( جگر کبابی) در شهر حمیدیه کار می کرد. خانواده آنها از لحاظ اقتصادی در فقر شدیدی بسر می برد و در زیر خط فقر روزگار سر می کنند. تنها منبع روزی این خانواده مغازه جگر فروشی است.

خالد عبیداوی 27 ساله ساکن کوی مستضعفین شهر حمیدیه است. تحصلات وی در سطح دبیرستان است. خالد عبیداوی بیکار است و هیچ منبعی برای رزق و روزی جز درآمد اندک پدرش از کشاورزی، ندارد. وی در کار کشاورزی به پدر خود کمک می رساند. خانواده خالد عبیداوی که خانواده ای پر تعداد است در فقر شدیدی بسر می برند و در خانه ای خرابه در شهرستان حمیدیه روزگار می گذرانند.

عیدان شاخی 37 ساله ساکن شهر حمیدیه است. وی تحصیلاتی در سطح دبیرستان دارد و متاهل و دارای 5 فرزند است. عیدان دارای یک فرزند دختر بیمار است و از بیماری طاقت فرسایی رنج می برد. وی در بازارچه حمیدیه مغازه فروش وسایل لوله کشی آب داشت.

 

پیشینه سیاسی بازداشت شدگان

در ماه ژانویه گذشته بیش از 30 تن از جوانان حمیدیه بازداشت شدند. پیشینه فعالیت های سیاسی این جوانان را می توان به صورت ذیل خلاصه کرد:

–         گرایش به افکار ملی عربی اهوازی .

–         حضور فعالانه در نشست ها و اجتماعات فرهنگی و سیاسی عربی در دوره اصلاحات.

–         حضور فعالانه در تظاهرات سال 2005 تاکنون و حمایت از شیوه های اعتراضی مسالمت آمیز و عدم همکاری با خشونت طلبان چه در داخل و چه در خارج.

–         حضور فعالانه در آگاهی بخشی به عامه مردم در دفاع از حقوق خود به شیوه های مسالمت آمیز.

–         بازداشت شدن در نتیجه فعالیت های سیاسی و اعتراضات مسالمت آمیز شان.

اتهامات وارده به بازداشت شدگان حمیدیه

–         ترور مسئول بسیج شهر حمیدیه بنام کاظم آدوس که در حدود 4 سال قبل کشته شد.

–         ترور ناموفق علی سعیدی از مسئولان بسیج روستای شبیشه شهر حمیدیه.

–         تلاش برای منفجر کردن چاههای نفت

–         ارتباط با گروههای اهوازی خارج از کشور

شرایط بازداشت و گرفتن اعترافات

بازداشت شدگان از همان روز اول بازداشت ارتباط خود با جهان خارج را از دست دادند. خانواده آنها هیچ اطلاعی از محل بازداشت آنها نداشتند. زمانی که خانواده ها به دادگاه انقلاب اهواز مراجعه می کنند و سرنوشت فرزندان خود را جویا می شدند پاسخ دادگاه انقلاب این بود که نام فرزندان شما در لیست بازداشتی ها نیست. زمانی که خانواده خواهان گرفتن وکیل مدافع برای دفاع از فرزندان خود شدند دادگاه به آنها اطلاع داد که فرزندان شما در بازداشت نیستند و هیچ پرونده ای در دادگاه ندارند که حالا شما بخواهید برای آنها وکیل بگیرید.

حقیقت اتهامات

کاظم آدوس که در اوایل سال 2009 کشته شد. وی از عوامل دستگاه اطلاعات در شهر حمیدیه بود که در جریان اعتراضات مردمی از تظاهر کنندگان فیلم می گرفت و شمار زیادی از جوانان حمیدیه را روانه شکنجه گاههای اطلاعات کرده بود.  وی به مشکل تراشی برای اهالی حمیدیه معروف است. اهالی حمیدیه بارها با خانواده آدوس درگیر شده بودند. زمانی که وی کشته شد برادرش جاسم آدوس به مدت چند ماه در بازداشت بود. وی متهم به قتل برادرش بود. تا اینکه با دخالت و وساطتت خانواده آدوس و مسئولان اطلاعات جاسم آدوس از زندان آزاد شد.

جوانانی که اخیرا بازداشت شدند و متهم به قتل کاظم شدند در تمام مدت از سال 2009 تاکنون در شهر حمیدیه زندگی کرده اند و اطلاعات در اینباره هیچگونه اتهامی به آنها وارد نکرده است. اخیرا چه شده است که اطلاعات توانست کشف کند که این جوانان عامل قتل کاظم هستند.

دربارهٔ کانون فرهنگی کارون- عربستان

وبلاگ وابسته به هیچ سازمان و گروه سیاسی نیست وصرفا برای نشر اخبار مهم، مقالات و پژوهش های فعالان مستقل احوازی تشکیل شده است.

Posted on 17 مارس 2012, in گزارش, حقوق بشر, خبر, عرب ستيزي. Bookmark the permalink. دیدگاه‌ها برای حقیقت اتهامات و ماجرای متهمان دو شهر شوش و حمیدیه بسته هستند.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.